فیزیوتراپی اسکولیوز

سوالات رایج درباره فیزیوتراپی اسکولیوز

فیزیوتراپی اسکولیوز – ستون فقرات از استخوان های کوچکی به نام مهره تشکیل شده است که در بالای یکدیگر جمع شده اند.

همچنین ستون فقرات دارای یک منحنی طبیعی است که به انسان در خم شدن و حرکت کمک می کند.

ستون فقرات در فرد مبتلا به اسکولیوز شکل “C” یا “S” را تشکیل می دهد.

اسکولیوز در واقع به خمیدگی غیر عادی و جانبی ستون فقرات گفته میشود.

این بیماری در مراحل ابتدایی به صورت یک خمیدگی مختصر در ناحیه پشت فرد ظاهر میشود.

اما با گذشت زمان و افزایش شدت بیماری خمیدگی به بیشترین حالت خود میرسد.

اصولا درمان قطعی اسکولیوز وجود ندارد اما در صورتی که بیماری در سنین پایین تر تشخیص داده شود با فیزیوتراپی اسکولیوز امکان پیشگیری از ایجاد خمیدگی بیشتر وجود دارد.

با توجه به این که کدام محل از ستون فقرات دچار خمیدگی جانبی شده است اسکولیوز نام گذاری میشود.

اسکولیوز عموما زمانی بروز می کند که کودک بین 8 تا 10 سال باشد.

علائم ممکن است با رشد او بدتر شود.

فیزیوتراپی اسکولیوز

هر کودک مبتلا به اسکولیوز متفاوت است برخی علائم ندارند و برخی دیگر علائم بسیار واضحی دارند، مانند:

• شانه های کودک در دو ارتفاع متفاوت است.
  • سر با محور وسط بدن در یک راستا به نظر نمی رسد.
  • یک باسن از دیگری بلندتر است یا به بیرون تمایل بیشتری دارد.
  • دنده های او به بیرون رانده می شود.
  • وقتی کودک ایستاده است ، بازوهای او درست در کنار بدنش قرار نمیگیرد.
  • وقتی او به جلو خم می شود، دو طرف کمر او در ارتفاع یکسان نیستند.

آیا اسکولیوز فقط با جراحی رفع میشود؟

جواب خیر است.

جراحی معمولا زمانی بسیار ضروری است که انحراف ستون فقرات از 50 درجه بزرگتر باشد یا به شدت بر فعالیت های روزمره فرد یا كیفیت زندگی وی تأثیر بگذارد.

در اکثر موارد افراد دچار عارضه اسکولیوز نیازی به جراحی ندارند و مشکل با انجام جلسات فیزیوتراپی اسکولیز رفع میشود.

درجه انحراف ستون فقرات با زاویه کاب اندازه گیری می شود.

اما در صورتی که اسکولیوز در نوجوانی تشخیص داده شود در برخی موارد تنها راه پیشگیری از پیشرفت درمان انجام عمل جراحی است.

درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی

در صورتی که در مراحل اولیه بیماری هستید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پس از بررسی های لازم برنامه درمانی برای شما تجویز میشود.

فیزیوتراپی اسکولیوز یک روش درمانی غیر تهاجمی است که در کاهش درد و بهبود بیماری بسیار موثر است.

برای این که ستون فقرات بتواند تحرک خود را حفظ کند فیزیوتراپ تمریناتی را برای بیمار تجویز میکند.

در صورتی که فیزیوتراپی اسکولیوز به صورت مرتب صورت بگیرد تا حد قابل توجهی منجر به کاهش درد خواهد شد.

هدف اصلی در فیزیوتراپی اسکولیوز بازگرداندن ستون فقرات به حالت عادی خود است.

فیزیوتراپ در طول مراحل درمان سعی میکند با تمرکز بر روی بهبود قدرت و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات به بیمار کمک کند تا بتواند فعالیت های عادی خود را به راحتی انجام دهد.

با توجه به شدت خمیدگی نحوه درمان و حرکات اصلاحی هر فرد متفاوت خواهد بود.

اما آنچه که در تمام افراد یکسان است این مساله است که باید تا زمان صلاحدید پزشک به جلسات فیزیوتراپی اسکولیوز خود ادامه دهند.

در صورتی که شدت اسکولیز در فرد خفیف باشد تا میزان زیادی بهبودی و کاهش درد در بیمار پس از جلسات فیزیوتراپی اسکولیز مشاهده خواهد شد.

چه عواملی باعث اسکولیوز می شود؟

در 80٪ موارد، پزشکان دلیل دقیق خمیدگی نخاع را نمیتوانند تشخیص دهند.

برخی از انواع اسکولیوز علل واضحی دارند.

پزشکان آن را به دو نوع تقسیم می کنند: ساختاری و غیر ساختاری.

در اسکولیوز غیر ساختاری، ستون فقرات به طور عادی کار می کند، اما به نظر می رسد خمیده است.

چرا این اتفاق می افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد، مانند بلندتر بودن یک پا از پای دیگر، اسپاسم عضلات و التهاباتی مانند آپاندیسیت.

وقتی این مشکلات درمان شوند، این نوع اسکولیوز اغلب از بین می رود.

در اسکولیوز ساختاری، منحنی انحنای ستون فقرات سفت و سخت است و قابل برگشت نیست.

physiotherapy-for-scoliosis-

آیا ماساژ تاثیری در بهبود اسکولیوز دارد؟

در برخی موارد ممکن است با توجه به نوع و شدت اسکولیوز ماساژ درمانی در جلسات فیزیوتراپی اسکولیز برای بیمار در نظر گرفته شود.

تسکین درد تنها فایده ماساژ درمانی منظم نیست.

برای بیماران اسکولیوز، ماساژ درمانی در فیزیوتراپی اسکولیز نتایج مفیدی دیگری دارد که می تواند به بهبود زندگی روزمره آنها کمک کند.

به عنوان مثال :

افزایش آگاهی بدن: عدم آگاهی بدن می تواند عامل اصلی پیشرفت اسکولیوز باشد.

در یک مطالعه، بیمارانی که به ایجاد آگاهی از بدن متمرکز شده اند، علائم اسکولیوز را بهبود بخشیده اند.

ماساژ درمانی به شما کمک می کند تا بدن خود ارتباط عمیق تری ایجاد کنید و بتوانید عادات حرکتی را که منجر به اسکولیوز می شود را تغییر دهید.

خواب بهتر: خوابیدن اغلب برای بیماران مبتلا به اسکولیوز بسیار دشوار است و در نتیجه بسیاری از آنها از بی خوابی رنج می برند.

یک مطالعه موردی نشان داد که علاوه بر تسکین درد، جلسات ماساژ در فیزیوتراپی اسکولیز هر هفته دو بار میتواند توانایی خواب بیمار را بهبود می بخشد.

تحرک پیشرفته: ماساژ درمانی باعث افزایش تحرک ستون فقرات شده و عضلات پشت را متعادل می کند و باعث عملکرد در بیمار بیشتر می شود.

سلامت روان: ماساژ به کاهش فعالیت ذهن کمک می کند، همچنین سبب آزاد شدن تنش از بدن بیمار میشود.

در یک مطالعه، بیمارانی که ماساژ درمانی اسکولیوز را دریافت کرده اند به بهبودی سریع تری دست یافتند.

افزایش گردش خون: در حین ماساژ، عضلات تنش کشیده می شوند و سبب افزایش گردن خون میشود.

افزایش گردش خون به افزایش انعطاف پذیری و تقویت بهبودی در عضلات اطراف ستون فقرات کمک می کند.

هر چند در بزرگسالی اسکولیز درمان قطعی ندارد اما فیزیوتراپی اسکولیز تاثیر بسیار زیادی در تسکین درد بیمار دارد.

در صورتی که طبق نظر پزشک معالج برای شما جلسات فیزیوتراپی اسکولیز تجویز شده است میتوانید با مراجعه مرکز فیزیوتراپی روانبد از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی بهره مند شوید.

فیزیوتراپ های مجرب و دوره دیده این مجموعه آماده ارائه خدمات درمانی با جدیدترین روش های اختصاصی درمان اسکولیوز، مانند تکنیک شروت و تمرین درمانی اختصاصی برای اسکولیوز هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به صورت حضوری یا تلفنی با مرکز در ارتباط باشید.