لیزرتراپی

فیزیوتراپی با لیزر چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های درمانی سنتی جای خود را به روش های مدرن تر مانند لیزر داده­ اند. فیزیوتراپی با لیزر یک روش درمانی با  استفاده از نور مادون قرمز  است که برای ترمیم و بهبود بافت ها همچنین کاهش درد مورد استفاده قرار می­گیرد. فیزیوتراپی با لیزر از انتشار نور تک رنگ از دیودهای فوق العاده درخشان با شدت بالا برای درمان آسیب های عضلانی ، بیماری های مزمن و برای بهبود زخم ها استفاده می کند.

لیزر فیزیوتراپی چگونه کار می کند؟

یک سلول برای ترمیم خود نیاز  به انرژی زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل است که ترمیم برخی از بافت ها مدت زمان  طول می کشد. در بعضی موارد سلول ها درگیر التهاب موجود در بافت آسیب دیده هستند و از این رو  آن­ ها به اندازه کافی انرژی لازم را برای ترمیم را ندارند. در فیزیوتراپی با لیزر  سلول ها تحریک می شوند و فعالیت آنها افزایش می یابد تا بتوانند عملکرد بهتر ، سریعتر و مؤثرتری داشته باشند. در  نتیجه زخم و آسیب در دوره زمانی کوتاه تری بهبود می یابد و حتی در بسیاری از موارد تنها پس از 2 جلسه فیزیوتراپی با لیزر درد بیمار به طور چشم ­گیری کاهش پیدا می­کند. توضیح دقیق تر درباره نحوه  عملکرد لیزر درمانی این است که ، نور ناشی از لیزر میتوکندری سلول را به بیش فعالی تحریک می کند. چرخه متابولیسم Krebs در غشای داخلی این ساختار رخ می دهد ، و انرژی را از پیوندهای شیمیایی موجود در مولکولهای (ATP آدنوزین تری فسفات) آزاد می کند. سپس سلول ها  در شرایط بهینه قرار دارد تا بتواند نقش خود را در روند بهبودی ایفا کند.

فیزیوتراپی با لیزر

با فیزیوتراپی با لیزر چه صدماتی قابل درمان است؟

در زیر به برخی از بیماری هایی که با استفاده از فیزیوتراپی با لیزر قابل درمان است اشاره می­کنیم:

• تاندونیت
  • پارگی روتاتور کاف
  • آرنج تنیس و گلفر
  • شکستگی هایی با آسیب بافت نرم
  • پارگی های لیگامان و تاندون
  • استرین و اسپرین
  • پلانتار فاسیا
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • بورسیت
  • کندرومالاسی پاتلا
  • آرتروز

مزایای فیزیوتراپی با لیزر چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های فیزیوتراپی با لیزر غیر تهاجمی بودن این روش است که عوارض کمتری نسبت به سایر روش های درمانی دارد. از طرفی درد روش های دیگر مانند جراحی بسیار زیاد است در حالی که فیزیوتراپی با لیزر خود سبب تسکین درد در بیمار می­شود. تعدادی از مزایای فیزیوتراپی با لیزر را در ادامه برایتان گرد آوری کرده­ایم:

• به راحتی قابل اعمال است.
  • عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد.
  • تداخلات دارویی ندارد.
  • اغلب مداخلات جراحی را غیر ضروری می کند.
  • یک گزینه درمانی برای بیمارانی که به سایر روش های درمانی پاسخ نداده اند ، فراهم می کند.

اثرات بیولوژیکی فیزیوتراپی با لیزر چیست؟

ضد التهاب: لیزر درمانی دارای اثر ضد التهاب است .

ضد درد: فیزیوتراپی با لیزر روی سلولهای عصبی اثر مفیدی دارد و باعث کاهش حساسیت عصبی می شود. همچنین به دلیل التهاب کمتر ، ورم کمتری وجود دارد و درد کمتری احساس می­شود.

تسریع در ترمیم بافت و رشد سلولی: فوتونهای پرتویی از لیزرها به عمق درون بافت نفوذ می کنند و تولید مثل و رشد سلولی را تسریع می کنند. نور لیزر انرژی موجود در سلول را افزایش می دهد تا سلول بتواند مواد مغذی را سریعتر جذب کند.

بهبود فعالیت عروقی: فیزیوتراپی با لیزر باعث افزایش قابل توجه تشکیل مویرگهای جدید در بافت آسیب دیده می شود که روند بهبودی را تسریع می کند ، زخم ها را به سرعت بسته و بافت اسکار را کاهش می دهد.

افزایش فعالیت متابولیک: فیزیوتراپی با لیزر باعث ایجاد بیشتر آنزیم های خاص  و تولید اکسیژن بیشتر برای سلول های خونی می شود.

ایمن: باعث ایجاد گرما نمی شود و بنابراین بافت را در معرض خطر آسیب دیدن یا سوزاندن قرار نمی دهد. سیستم های لیزر عاری از درد ، عاری از مواد مخدر ، غیر سمی و غیر تهاجمی هستند و هیچ عوارض جانبی و برای بیماران ندارند.

لیزر فیزیوتراپی

هزینه فیزیوتراپی با لیزر چقدر است؟

هزینه لیزر درمانی نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر است. مرکز فیزیوتراپی روانبد برای حمایت از حقوق تمام بیماران تعرفه  فیزیوتراپی با لیزر را مطابق با نرخ مصوب نهادهای نظارتی تعیین کرده است. هزینه نهایی درمان با توجه به  تعداد جلسات به صورت شفاف برای بیماران شفاف سازی می­شود و هیچ گونه مبالغ اضافه ای از آن­ها دریافت نمی­شود.

تعداد جلسات لازم مورد نیاز برای درمان با فیزیوتراپی با لیزر چقدر است؟

مهمترین فاکتور در تعیین تعداد جلسات، شدت آسیب وارده بر بیمار است. در برخی موارد افراد تنها بعد از 2 یا 3 جلسه بهبود کامل پیدا می­کنند و می­توانند به جریان عادی زندگی خود باز گردند. اما برای عارضه های مزمن تعداد جلسات بیشتری مورد نیاز است. نکته قابل توجه این است که بیمار  برای بهبودی کامل ، باید جلسات مشخص شده توسط فیزیوتراپ  را به طور کامل به اتمام برساند. در صورتی که فرد بیمار مراحل درمانی خود را تکمیل نکند امکان بازگشت درد و یا عارضه پس از مدت کوتاهی وجود دارد.