فیزیوتراپی کمر

قبل از انجام فیزیوتراپی کمر حتما بخوانید

فیزیوتراپی بخش مهمی از درمان برای بیشتر مبتلایان به کمر درد است.  فیزیوتراپیست ها به شما کمک می کنند تا  با انجام جلسات فیزیوتراپی کمر دوباره به زندگی فعال خود ادامه دهید. فیزیوتراپیست ها متخصص در ارزیابی حرکت هستند و می توانند به شما حرکات اصلاحی برای درمان کمر درد را آموزش دهند.

در صورت صلاح دید پزشک برای انجام فیزیوتراپی کمر حتما قبل از شروع پروسه درمان درباره موارد زیر با فیزیوتراپ خود صحبت کنید:

• درباره سوابق بیماری خود به او اطلاعات لازم را بدهید.
  • در مورد مناطقی که احساس درد بیشتری دارید پیش از شروع فیزیوتراپی به فیزیوتراپ هشدار لازم را بدهید.
  • در مورد داروهای مصرفی خود با او صحبت کنید.

فیزیوتراپی کمر چگونه است؟

فیزیوتراپی کمر نوعی از درمان است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات شما کمک می کند. اگر کمردرد دارید ، فیزیوتراپی می تواند به کاهش آن کمک کند و شما را به تحرک عادی بازگرداند. همچنین می تواند به شما کمک کند در سبک زندگی خود  تغییراتی ایجاد کنید که احتمال آسیب دیدگی مجدد کمر را کاهش می دهد. فیزیوتراپیست ها برای  کاهش درد کمر از طیف گسترده ای از درمان ها و تکنیک ها استفاده می کنند. که شامل موارد زیر است:

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• برنامه ای از تمرینات خاص ورزشی
  • مشاوره عمومی در مورد افزایش سطح فعالیت و جلوگیری از صدمات ناشی از ورزش
  • روش­های تسکین درد مانند دستگاههای بسته بندی گرما یا یخ ، دستگاههای تحریک عصب الکتریکی از طریق پوست ، ماساژ ، طب سوزنی ،آب درمانی، کشش کمر

فیزیوتراپیست ها به صورت تخصصی در تشخیص و درمان مشکلات مفاصل و ماهیچه ها آموزش دیده اند. از این رو می­توانند در حین جلسات فیزیوتراپی با ارزیابی از میزان آسیب وارد شده به ناحیه کمر پروسه درمان را متناسب با نیازهای شما تنظیم کنند.

Lumbar Physiotherapy

فیزیوتراپی کمر

آیا فیزیوتراپی کمر با لیزر امکان پذیر است؟

امروزه پزشکان بیشتر از گذشته از فیزیوتراپی کمر با لیزر برای کاهش درد و التهاب استفاده می کنند. بیشتر افراد از قدرت لیزر برای درمان ناراحتی های کمر آگاه هستند به همین دلیل در این جا تنها به پنج مورد از فواید فیزیوتراپی کمر با لیزر اشاره می کنیم:

1. باعث کاهش درد و التهاب بدون عوارض جانبی می شود

در لیزر درمانی از فرآیندی به نام فتوبیومودولاسیون استفاده می شود. فوتونها وارد بافت شده و با سیتوکروم c درون میتوکندری تعامل دارند. این تعامل منجر به افزایش متابولیسم سلولی و کاهش درد و التهاب می شود. بر خلاف داروها ، فیزیوتراپی کمر با لیزر باعث کاهش درد بدون عوارض جانبی نامطلوب می شود. همچنین این نکته حائز اهمیت است که بیماران، بعد از فیزیوتراپی کمر با لیزر تا مدت های طولانی تجربه درد مجدد را نداشته اند. هرچند با توجه به بدن هر فرد و آسیب های وارده بر کمر، نتیجه  فیزیوتراپی می تواند متفاوت باشد اما بسیاری از بیماران پس از تنها دو جلسه کاهش درد را تجربه می کنند.

2. قابل استفاده در شرایط حاد و مزمن است

در شرایط حاد لیزر درمانی  بسیار مؤثر است.  در برخی افراد هرچه التهاب سریعتر کاهش یابد و روند بهبودی شروع شود ،  بسیار بهتر است. در صورت آسیب های خیلی جدی ، فیزیوتراپی کمر با لیزر به بازیابی سریع تر بدن در عملکرد طبیعی کمک می کند. در شرایط مزمن ، لیزر درمانی اغلب برای کمک به مقابله با درد مداوم و التهاب استفاده می شود.

3. فیزیوتراپی کمر با لیزر را می توان برای هر موقعیتی سفارشی سازی کرد

لیزرهایی که دامنه قدرت بیشتری دارند ، گزینه های درمانی متنوع را ارائه می دهند. لیزری که می تواند از 0.5 وات تا 25 وات تنظیم شود ، به پزشک امکان انعطاف پذیری را می دهد تا خروجی را کم، کند یا حداکثر کنند.

4. درمان با لیزر حس خوشایندی دارد

یک سوال رایج در رابطه با فیزیوتراپی کمر بوسیله لیزر  این است که: “چه احساسی دارد؟” بسته به لیزر ، می تواند احساس کمی ایجاد کند  اما در اکثر موارد لیزر احساس گرمی ملایم و تسکین دهنده ایجاد کند. بسیاری از بیماران که تحت درمان با لیزر برای کمر خود  قرار گرفته اند ، از این تجربه لذت می برند همچنین بیمارانی که تحت درمان با لیزرهای با قدرت بالاتر قرار می گیرند ، معمولاً کاهش سریع درد را گزارش می کنند.

5. درمان سریع است

لیزرهای پرقدرت قادر هستند در مدت زمان کمی انرژی زیادی را تحویل دهند ، بنابراین دوزهای درمانی به سرعت حاصل می شوند.  در برخی موارد که درمان سریع و مؤثر ضروری است فیزیوتراپی کمر بوسیله لیزر یک گزینه بسیار مناسب است.

چه زمانی به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟

اگر کمردرد شدید دارید که باعث بروز مشکلات قابل توجهی در جریان زندگی شما شده است حتما به  فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد.

کمردرد غیر اختصاصی: این درد کمر است که در آن علت مشخصی (مانند وضعیت پزشکی یا صدمه اساسی) وجود ندارد.

درد سیاتیک:  این دردی است که از پشت به سمت پایین پاهای شما پخش می شود.  در صورتی که در اثر ضربه و یا فشار آسیبی به این عصب برسد شما درد شدیدی را در ناحیه کمر احساس خواهید کرد.

کمردرد ناشی از پیری دیسک ها در ستون فقرات شما (بیماری دژنراسیون دیسک).

تنگی مجاری نخاعی: یکی از شایع ترین علت های درد در ناحیه کمر تنگی مجرای نخاعی است. در این بیماری فضای اطراف نخاع شما باریک می شود و به نخاع شما فشار می آورد.

پزشک معالج شما یا فیزیوتراپ ممکن است فیزیوتراپی کمر را به عنوان بخشی از پروسه درمانی شما تجویز کنند. در این  صورت باید هر چه سریع تر نسبت به شروع دوره درمان خود اقدام کنید.

فیزیوتراپی-کمر-با-لیزر

فیزیوتراپی کمر با لیزر

فیزیوتراپی دیسک کمر چگونه است؟

دیسک کمر یکی از شایع ترین علت هایی است که افراد برای درمان آن به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می­کنند. با توجه به شدت بیرون زدگی دیسک، فیزیوتراپ پروسه درمانی مناسب را برای بیمار در نظر می­گیرد. حرکات تخصصی  و اصلاحی از جمله مواردی است که در فیزیوتراپی کمر برای رفع عارضه دیسک در نظر گرفته می­شود.

ماساژ بافت عمیق از دیگر تکنیک هایی است که برای تسکین درد بیمار تجویز می­شود. روش های دیگری که برای درمان دیسک کمر مورد استفاده قرار می­گیرد عبارتند از:

• گرما یا سرما درمانی
  • تحریک الکتریکی عصبی
  • انجام حرکات کششی
  • آب درمانی
  • تقویت عضلات
  • و..

احساس درد در ناحیه کمر برای هیچ کسی خوشایند نیست. در برخی موارد افراد به قدری در مراجعه به پزشک تعلل می­کنند که تنها راه درمان باقی مانده  برای آن ها جراحی است. در صورتی که درمان در مراحل اولیه بیماری در بیشتر موارد  با فیزیوتراپی کمر امکان پذیر است. توصیه مرکز فیزیوتراپی روانبد به شما جدی گرفتن هر گونه نشانه ای از درد در ناحیه کمر است. فیزیوتراپی به موقع کمر می­تواند در رفع قطعی درد و آسیب به وجود آمده بسیار موثر باشد.