فیزیوتراپی گردن

فیزیوتراپی برای تسکین درد گردن

فیزیوتراپی گردن یکی از رایج ترین روش های درمان درد مزمن در ناحیه گردن است. بیشتر برنامه های فیزیوتراپی گردن درد شامل استفاده از روش های درمانی برای کاهش درد و سفتی در ناحیه گردن است. روش ها و تمرین های خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی و همچنین مدت زمان برنامه درمانی می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد.

گردن درد میتواند در انجام فعالیتهای روزانه افراد اختلال ایجاد کند و منجر به ایجاد محدودیت در تواناییهای شخص بیمار شود. علت احساس درد در گردن میتواند به دلایل مختلفی مانند: ضربه ، آرتروز ، دیسک و یا عادتهای ناصحیح حرکتی مانند بد نشستن ایجاد شود.

فیزیوتراپی-گردن

هدف از انجام فیزیوتراپی گردن بر روی بیمار چیست؟

فیزیوتراپی گردن به طور معمول با اهداف زیر بر روی بیمار اعمال میشود:
1- کاهش درد و سفتی در ناحیه گردن بیمار
2- بهبود دامنه حرکت سر و گردن
3- تقویت عضلات گردن و عضلات پشتیبان آن
4- ارائه راه کارهای درمانی برای جلوگیری از عود مجدد درد
فراموش نکنید حتی اگر درد به طور کامل از بین نرود، فیزیوتراپی گردن نقش مهمی بسیار در بهبود وضعیت گردن و عملکرد حرکات روزانه دارد.

فیزیوتراپی گردن چه زمانی توصیه شود؟

فیزیوتراپی گردن ممکن است در موارد مختلفی به بیمار توصیه شود. در ادامه برایتان چند مورد بسیار مهم را شرح داده ایم:

درد مزمن نامشخص:

هنگامی که درد در ناحیه گردن طولانی می شود یا در حال تکرار است، شناسایی دقیق منبع درد و علت دقیق آن می تواند دشوار باشد. فیزیوتراپی گردن با افزایش قدرت عضلات گردن به آن کمک می کند تا در برابر درد مقاوم تر شوند.

بهبودی از آسیب دیدگی:

برخی از صدمات مانند وارد شدن ضربه به ناحیه گردن می تواند به بافت نرم و مفاصل گردن صدمه بزند. در نتیجه باعث درد و یا سفتی می شود که میتواند هفته ها یا خیلی بیشتر طول بکشد. یک برنامه فیزیوتراپی گردن مناسب می تواند درد را کاهش داده و به بازگشت گردن به حالت نرمال کمک کند.

بهبودی از عمل جراحی:

برخی از جراحی هایی که بر روی گردن انجام می شود میتواند در هفته ها و ماه‌های بعدی منجر به درد و سفتی آزار دهنده‌ای در بیمار شود. به عنوان مثال عمل دیسک قدامی گردن با فیوژن ACDF شامل پیوند دو یا بیشتر مهره در گردن است. که می تواند نحوه حرکت برخی از ماهیچه های گردن را تغییر دهد. در چنین مواردی، فیزیوتراپی گردن از طریق کاهش سفتی در ناحیه گردن و کاهش یا جلوگیری از اسپاسم دردناک هنگام کار کردن عضلات به بیمار میتواند کمک کند.
البته در بسیاری از موارد فیزیوتراپی گردن ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی بزرگتر برای سرعت بخشیدن به بهبود سایر بیماری ها توصیه شود.

فیزیوتراپی-گردن-درد

چه مواقعی از انجام فیزیوتراپی گردن باید اجتناب کرد؟

در بعضی موارد، فیزیوتراپی گردن ممکن است نه تنها به کاهش درد گردن کمک نکند بلکه میتواند مشکل را بدتر کند. در صورت وجود هر یک از موارد زیر، معمولا فیزیوتراپی توصیه نمی شود:

بی ثباتی قابل توجه در ستون فقرات:

بعضی اوقات ستون فقرات گردن برای ورزش به اندازه کافی قوی نیست. به عنوان مثال در مواردی که مهره های دچار شکستگی شده باشند. در چنین مواردی ، ستون فقرات باید در ابتدا به ثبات کافی و مناسب برسد تا از صدمه بیشتر قبل از شروع مجدد فیزیوتراپی گردن جلوگیری شود.

گردن درد به علت تومور:

اگر درد گردن ناشی از عفونت یا تومور باشد ، ابتدا علت اصلی باید مورد درمان قرار گیرد. به عنوان مثال ، اگر تومور سرطانی در درد گردن نقش داشته باشد، انجام تمرینات فیزیوتراپی گردن باعث کاهش اندازه تومور نمی شود و در عوض مشکل می تواند رشد کند و بدتر شود.
دلایل دیگری نیز برای توصیه نکردن فیزیوتراپی گردن ممکن است وجود داشته باشد، مانند اینکه بدن بیمار تحمل طول دوره درمان را ندارد.

فیزیوتراپی-برای-تسکین-درد-گردن

انواع روش های درمانی فیزیوتراپی گردن کدام است؟

به طور کلی دو نوع معمول فیزیوتراپی وجود دارد:

فیزیوتراپی منفعل:

که شامل درمان هایی است که بدون تلاش بیمار انجام می شود. هدف از درمان فیزیکی منفعل کمک به کاهش درد و تورم است. روش¬های درمانی زیادی برای فیزیوتراپی منفعل وجود دارد در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

سرما و گرما درمانی:

در جلسات فیزیوتراپی گردن به روش سرما درمانی از بسته های یخ ممکن است برای کاهش درد و تورم استفاده شود. همچنین جهت افزایش جریان خون و شل شدن عضلات سفت، ممکن است از بسته های حرارتی برای فیزیوتراپی گردن استفاده شود. بسته به آسیب یا ترجیحات بیمار یکی از روش های گرما و سرما درمانی انتخاب خواهد شد.

ماساژ درمانی:

یک ماساژ خوب و حرفه ای می تواند به شل شدن عضلات کمک کند، که ممکن است باعث کاهش درد و سفتی شود. هنگام درمان درد گردن، معمولا ماساژ بر روی قسمت پشت گردن و مناطق اطراف آن از جمله قسمت پشت سر و شانه ها صورت میگیرد. تعداد دفعات ماساژ در حین فیزیوتراپی گردن با توجه به نظر فیزیوتراپ صورت میگیرد.

الکتروتراپی:

این روش درمانی از دستگاهی برای ارسال جریان الکتریکی خفیف از طریق سیم به منطقه آسیب دیده یا دردناک استفاده می کند. انواع مختلفی از الکتروتراپی برای اهداف گوناگون وجود دارد، از جمله تغییر تحریک انقباضات عضلانی، تقویت ترمیم بافت ها و ارسال داروهای تسکین دهنده درد از طریق پوست (یونتوفورز). متداول ترین نوع الکتروتراپی برای درد گردن تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS) است که پالس های الکتریکی را به اعصاب حسی در زیر پوست با هدف کاهش درد می فرستد.

سونوگرافی:

یک ژل سرد به طور معمول در ناحیه دردناک یا متورم اعمال می شود، سپس هنگام ارسال امواج صوتی با انرژی بالا در زیر سطح و داخل بافت ها، یک وسیله به آرامی بر روی پوست مالیده می شود. بسیاری از بیماران به دلیل این که سونوگرافی حسی ملایم و گرمی را به آن ها می دهد ترجیح میدهند با این روش مداوا شوند. سونوگرافی از طریق شل کردن عضلات درد را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی فعال:

که بیمار بدن خود را از طریق تمرینات و کشش ها حرکت می دهد. با بهبود قدرت و انعطاف پذیری در گردن، درد در این عضلات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند. در فیزیوتراپی فعال فرد بیمار باید تمام دستورات فیزیوتراپ را به دقت انجام دهد. زیرا انجام اشتباه حرکات نه تنها باعث تسریع روند بیماری نخواهد شد بلکه منجر به افزایش درد و آسیب در ناحیه گردن میشود.

Neck-Physiotherapy

فیزیوتراپی گردن باید در یک محل تمیز و آرام انجام بگیرد تا بیمار بتواند در کمال آرامش مراحل درمانی خود را سپری کند. مرکز فیزیوتراپی روانبد سال های طولانی است در عرصه ارتقای سطح سلامت بیماران خدمات شایسته ای را عرضه داشته است. جلسات فیزیوتراپی گردن توسط کادر درمانی مجرب و دوره دیده صورت میگیرد و تجهیزات به کار رفته در این مرکز مجهز به جدیدترین فناوری های روز دنیا میباشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با مرکز فیزیوتراپی روانبد تماس بگیرید تا توسط اپراتور راهنمایی لازم صورت گیرد.