کرایوتراپی

استفاده از تکنیک سرد کردن موضعی یا عمومی بدن با اهداف درمانی را سرما درمانی میگویند. کرایوتراپی یا سرما درمانی به شکلهای مختلفی استفاده میشود که شامل ماساژ یخ، کیسه یخ، اسپری سرما است. کلینیک فیزیوتراپی روانبد مجهز به پیشرفته ترین دستگاه کرایوتراپی محصول کمپانی  Zimmer ، ساخت کشور آلمان است. دستگاه فوق جدیدترین نسل کرایوتراپی است. کرایوتراپی با اعمال هوای سرد بر روی موضع درمانی باعث کاهش سوخت و ساز سلولی، کاهش درد، کاهش التهاب، کاهش اسپاسم، ریلکسیشن عضلات و کاهش اسپاستیسیته میشود. این متد بر خلاف دیگر روشهای سرما درمانی مانند کیسه یخ و اسپری یخ، باعث کاهش سریعتر دمای پوست شده و ریسک کمتری از سوختگی پوست به همراه دارد و دوز ثابتی از سرما را در طول درمان بر روی بافت اعمال میکند. فیزیوتراپیست با این روش درمانی قادر خواهد بود که هم بافت را به صورت سریع و به میزان زیادی سرد کند و هم اینکه برای یک مدت زمان طولانی به میزان متوسط سرد کند. کرایوتراپی روشی ایمن ، غیر تهاجمی و کم هزینه است که در درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات بدن انسان موثر است یکی از مزیتهای این دستگاه این است که میتواند باعث کاهش حساسیت بیماران به درد میشود و در نتیجه تحمل ادامه درمان را راحتتر میکند.

موارد کاربرد کرایوتراپی

• کاهش درد  مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی(به صورت حاد یا مزمن) مانند: آرتریت، بورسیت، تاندونیت، دردهای گردن و کمر
  • بهبود دامنه حرکتی و کاهش سفتی مفاصل در بیماری روماتوئید آرتریت
  • کاهش اسپاستیسیتی در بیماریهای نورولوژیکال (مانند MS و همی پلژی)